Meten is weten! Maar móet het altijd?

“Catering is tellen” zegt mijn man regelmatig als we een zeiltocht voorbereiden. “Genoeg koppen, mokken, bestek, borden?” Want als er 42 man komt, dan moet je minimaal 42 stuks van al dat spul hebben. Het is maar al te waar. Tellen ook hoeveel soep je moet maken, aantal personen maal de inhoud van de soepkom, maal een factor x omdat sommigen twee keer nemen en anderen niet en ook een marge als extra want je wilt niet dat de bodem in zicht komt feitelijk…

“Meten is weten” is van deze tijd. Alles moet berekend worden. Zodat je targets kunt stellen. En vaak is het nodig voor een gezonde bedrijfsvoering. Maar toch word ik er soms ook wel ibbelig van. Ik hoorde eens iemand in dat verband refereren aan de uitspraak van Martin Luther King  “I have a dream”…. Fout natuurlijk. Hij had moeten zeggen hoeveel mensen op welk moment met elkaar op een schaal van 1-10 in vrede konden samenleven.

Ik besprak met collega’s ooit eens het energieverbruik in het kantoorpand. We constateerden o.a. dat men het licht vaak niet uitdeed. “Nou, als we nu eens gaan uitrekenen hoeveel voetbalvelden met bomen we uitsparen als we zo gaan werken??” kwam als goedbedoeld voorstel. Ik zag de bui al aankomen. Eerst inventarisatie van de armaturen, voltages, branduren, vervolgens berekenen hoe vaak het nu brandt, dan berekenen hoevaak het na de introductie van het programma (want als je met zijn allen iets gaat doen noem je het een programma) brandt, dan weten hoeveel bomen dat zijn, dan rekenen hoeveel bomen er op een voetbalveld kunnen, even berekenen hoeveel energie een boom oplevert…
“Weet je wat?” zei ik. “Als we nu eens gewoon met zijn allen het licht gaan uitdoen!?” Maar dat was toch minder. Men wil kompassen, dashboards, stoplichten en thermometers, of voetbalvelden met bomen. Die de besparing, de omzet of de winst visualiseren. Liefst groot, met kleurtjes, en dan in de centrale hal of het personeelsrestaurant.
“Meten is weten”, ik ben er niet per definitie tegen hoor… Want ik ga héus wel kijken hoe vaak deze blog gelezen werd 😉

WordPress houdt het uitstekend voor me bij en af en toe kijk ik op die digitale thermometer. Niets menselijks is mij vreemd

Grappig dat de blog “Soms is het nuttig je klant te negeren” het meeste gelezen is!  

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s