Vogels

Het lijkt onschuldig maar het vreet aan me. Dagelijks word ik er mee geconfronteerd. En het wordt niet beter. Elke dag die hoop, en dan de teleurstelling. Ik probeer het los te laten. Ik probeer het te accepteren, dat de vogeltjes niet op mijn pindaketting komen.

Wat is mis met mijn pinda’s? Wat moet er anders met deze pindastring? Wat is loos met mijn hangende pinda-schotel? Ik begon met eenvoudige vetbollen. Die bliefden ze niet. Dus eerst “strooizaad” gekocht. Niet het minste. En gekocht bij de Welkoop. Dan mag je toch wat verwachten. Het is met zorg samengesteld strooivoer dat de “vitaliteit en overlevingskans van de vrij levende vogels in ons tuin verhoogt”. Om het de gevederde ettertjes nog wat makkelijker te maken heb ik er ook nog eens een “silo” bij gekocht en natuurlijk de plek voor de silo zorgvuldig uitgekozen. Geniaal als ik ben heb ik die wat van het rekje met vetbolletjes vandaan gehangen. Zodat het die ene roodborst, dat kreng dat wél af en toe de boel komt tiranniseren, fysiek onmogeijk wordt gemaakt om tegelijkertijd bij de bollen en bij de zaadjes te zijn. Nou, nou, dat helpt. Die roodborst is de enige die ik zie. Heel af en toe komt er iets voorbij . Een pimpelmees, wat koolmeesjes. En dit jaar één keer een paar staartmeesjes. Dat zijn mijn favorieten. Dus ze wéten dat het er hangt. Maar terugkomen? Ho maar! En die kip die er altijd liep is ook al dood. Mijn kanarie wilde niet op zijn schommeltje. Er is eigenlijk maar één vogel die me niet teleurstelt….

En dan zie ik op facebook ook nog dat er bij anderen wél van alles langskomt. Om het er nog maar even te wrijven. Om mij de ogen lekker uit te steken. Eigenlijk helpt maar één ding. Te horen dat er bij anderen in de tuin óók geen vogels komen. Dat vogelhuisjes verpauperen wegens gebrek aan bewoning. Dat pindakettingen wegrotten. Dat vetbollen verharden, en dat het óók bij hun een vogelloze, dooie boel is bij de vogelbarretjes. Dus Aart, jij moet even zwijgen….

Vetbollen. Pindastreng. Silo. Tel de vogels!!

Vetbollen. Pindastreng. Silo. Tel de vogels!!

NASCHRIFT

Zo. Inmiddels wat weken verder. Heb  een groot vogeletablissement aangeschaft. En nog wat strooivoer. En vogelpindakaas. En zowaar. Ze komen.

Mussen, goudvinken, vinken, staartmezen, lijsters, merels, houtduiven, tortelduiven, roodborsten, groenlingen (!), pimpelmezen, koolmezen, winterkoninkje, eksters, …. Ik zeg niets meer… 😉

Geef een reactie

